Wednesday 14 December 2011

Cara Menenangkan Diri

Dalam hidup ini semua orang pasti akan diuji, dengan ujian kita akan lebih berfikiran matang dan dewasa. Namun sejauh mana kita dapat menghadapi dugaan itu. Azim sendiri tak pernah terlepas dari dugaan, and the latest one, Azim baru dapat tahu yang for all this time yang Azim ingat Azim dah bebas dan tenang keluar dari masalah yang pernah membelenggu hidup Azim selama 2 semester rupa-rupanya belum berakhir. Bukan senang untuk Azim mulakan sebuah hidup baru dengan meninggalkan kenangan yang pernah Azim dan sahabat Azim itu sendiri cipta bersama. Usaha tangga kejayaan, dan akhirnya Azim dapat juga melupakan even agak sukar pada awalnya. Namun sampai satu malam Azim dapat tahu yang dia setiasa mengikuti or in the other word macam spy everythings yang Azim buat. Azim tak pernah kisah kalau dia nak ambil peduli atau tak tapi dia siap sindir orang yang rapat dengan Azim seolah-olah dia tak dapat terima yang Azim ada kawan lain. Adakah dia cuba menyakitkan hati Azim dengan cara menyakiti hati kawan rapat azim yang juga kawan biasa dia. Jika benar dia nak berbaik bukan ini caranya. Masih terngiang ayat dari dia yang suruh Azim pergi "mam" (mampus la tu maksudya) tapi kenapa sekarang dia buat macam ini. What you guys think?? What does he want actually?? Hmm...

Now, Azim nak share tips untuk tenangkan diri, yang boleh korang practice kan. Hope it gonna helps you guys.

1. Minum Teh
Kajian membuktikan yang teh mampu menenangkan fikiran kita. Bila kita minum teh, hormon marah dan tekanan kita akan menurun. (dapatlah berfikir dengan tenang dan rasional).

2. Urutan
Urut bahagian antara ibu jari dan telunjuk selama 20 hingga 30 seconds. (tak payah susah nak cari massage chair kat campus guna jari pun boleh)

3. Coklat
Rasa coklat dapat membuat korang punya blood vessel expend, so tiadalah blood pressure. Pilih dark chocolate compared to milk chocolate. (tapi bagi Azim cadbury tetap di hati ahaha)

4. Youtube
Hmm... buka website youtube, cari video kelakar yng boleh buat korang ketawa. Ini dapat menurunkan hormon stress korang.

5. Tidur
Dapatkan rehat secukupnya. (tapi jangan terlebih sudah pula)

6. Makanan Sihat
Menurut kajian, orang yang didalam tubuh badannya mengandungi zat EPA dn DHA Omega-3 yang tinggi akan hidup lebih bahagia. (pasni makan sardine jelah ahhaha)

No comments:

Post a Comment